Super Wiewiórka

Program „Super Wiewiórka” adresowany jest do dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych. Od ponad 45 lat uczymy dzieci, jak dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. Uczestnicy programu „Super Wiewiórka” poznają zasady udzielania pierwszej pomocy, dbania o higienę jamy ustnej, uczą się jak bezpiecznie zachowywać się w różnych sytuacjach.Na zajęcia zapraszani są instruktorzy PCK, którzy pokazują, jak udzielać pierwszej pomocy w różnych sytuacjach. Dzieci mają szansę zobaczyć jak wygląda sprzęt używany przez ratowników medycznych. Po pokazie, przy pomocy instruktorów, dzieci mogą same spróbować zabandażować rękę czy poćwiczyć sztuczne oddychanie na manekinie. W ten sposób uczestnicy programu oswajają się z tematyką pierwszej pomocy. Dzieci uczą się numerów telefonów alarmowych, ćwiczą w jaki sposób wezwać pomoc, jak unikać niebezpiecznych sytuacji. Program „Super  Wiewiórka”, to nie tylko nauka, ale także wspaniała zabawa. Poprzez zabawę kształtujemy u dzieci nawyki zdrowego odżywiania, a także dbania o środowisko naturalne. Wiele uwagi poświęcamy zasadom bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ratowniczek

Od prawie 20 lat prowadzimy program „Ratwoniczek” przeznaczony dla uczniów szkół podstawowych. Celem programu jest oswojenie dzieci z tematem pierwszej pomocy. Zajęcia dla dzieci prowadzone są podczas lekcji szkolnych przez nauczycieli opiekujących się Szkolnymi Kołami PCK. Dzieci poznają zasady udzielania pierwszej pomocy i swoją wiedzę wykorzystują w praktyce: uczą się jak przykleić plaster, w jaki sposób pomóc, gdy ktoś skręci nogę czy czego nie można robić w przypadku oparzenia. Na lekcjach dowiadują się także, jakie zadania wykonuje Policja, Straż Pożarna i Pogotowie.Podstawą programu jest praca z zeszytem ćwiczeń. Podczas każdej lekcji dzieci oglądają i opowiadają historyjki obrazkowe, znajdujące się w zeszycie ćwiczeń, przez co zapoznają się z konkretnymi sytuacjami. Z pomocą osoby prowadzącej dzieci same formułują opinie, podejmują ćwiczenia i utrwalają zachowania pozwalające na fachowe udzielenie pierwszej pomocy, mają szansę w praktyce sprawdzić swoją wiedzę.

Dzięki „Ratowniczkowi” dzieci uczą się postaw społecznego zaangażowania i empatii wobec innych osób. 

Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia to ogólnopolski konkurs dla tych, którzy wiedzą, jak zdrowo i aktywnie żyć. Uczestnicy Olimpiady muszą wykazać się wiedzą dotyczącą zdrowego odżywiania, przeciwdziałania uzależnieniom, ekologii oraz znajomością zasad udzielania pierwszej pomocy. Olimpiada jest przedsięwzięciem wieloetapowym i obejmuje następujące szczeble:

 

szkolny, czyli podstawowy, 

rejonowy, 

okręgowy (inaczej wojewódzki)

centralny, czyli finał.

 

W roku szkolnym 2018/2019 Olimpiada skierowana jest do uczniów szkół podstawowych (klasy 7 i 8), gimnazjów oraz szkół średnich zarówno publicznych, jak i niepublicznych, z podziałem na dwie kategorie wiekowe:

 

kategoria I – uczniowie szkół podstawowych i gimnazjum,

kategoria II – uczniowie szkół średnich.

 

Na każdym etapie Olimpiady uczestnicy rozwiązują test dotyczący prawidłowego odżywiania, pierwszej pomocy, ekologii oraz promocji zdrowego stylu życia. Podczas etapu rejonowego uczestnicy Olimpiady muszą przeprowadzić akcję sportową bądź prozdrowotną. Efekty akcji prezentują na etapie okręgowym. W finale konkursu oprócz testu i prezentacji uczestnicy przystępują do egzaminu z pierwszej pomocy. 

Dziecięcy uśmiech to jedno z najpiękniejszych zjawisk na świecie. Jest synonimem radości i szczęścia. Aby był także symbolem zdrowia, od najmłodszych lat warto dbać o budowanie odpowiednich nawyków. Polski Czerwony Krzyż wspólnie z Wrigley Poland, Polskim Towarzystwem Stomatologicznym, Polskim Towarzystwem Stomatologii Dziecięcej i Grupą LUX MED, od 2013 roku prowadzi program edukacyjno – profilaktyczny „Chroń Dziecięce Uśmiechy” – tegoroczny „Dziel się uśmiechem, podejmując próbę edukacji i budowania prawidłowych nawyków dbania o zęby dzieci.

 

 

Budowanie postaw i zmiana zachowań to proces trudny i długotrwały, ale po pewnym czasie możemy spodziewać się efektów. Wierzymy, że kontrola stanu uzębienia, a dzięki temu pokazanie rodzicom informacji o stanie uzębienia ich dzieci, jest niezwykle istotne. W Polsce funkcjonuje publiczna opieka stomatologiczna dostępna dla dzieci, która może podjąć się ich leczenia. My chcemy zachęcić rodziców, aby zwracali uwagę na prawidłową higienę jamy ustnej i regularne wizyty u stomatologów. Jesteśmy przekonani, że edukacja o prawidłowej higienie jamy ustnej w ramach programu „Chroń Dziecięce Uśmiechy” pozwoli zmniejszyć odsetek dzieci z problemem próchnicy zębów, a w przyszłości sprawi, że więcej dorosłych nie będzie cierpiało na tę chorobę.

 

Program „Chroń Dziecięce Uśmiechy – Dziel się Uśmiechem” kierowany jest do szkół podstawowych we wszystkich województwach. Kolejność odwiedzanych województw w trzech pierwszych edycjach została określona na podstawie odsetka dzieci z próchnicą na danym terenie. W pierwszej edycji odwiedziliśmy te województwa, gdzie odsetek był najwyższy.

Dlaczego realizujemy program?

  • Poziom próchnicy zębów u dzieci w wieku szkolnym w Polsce jest wysoki (76%).

– Problem próchnicy w większym stopniu dotyczy zębów mlecznych, i najbardziej dotyka dzieci w wieku 7-9 lat.

– Więcej dzieci z próchnicą jest na wsiach niż w miastach.

  • Poważnym problemem są również wady zgryzu. Występują one u prawie połowy badanych. Problemy ortodontyczne częściej występują u dzieci starszych i z mniejszych miast (poniżej 100 tys. mieszkańców).
  • Ogólne, większy problem z higieną jamy ustnej obserwowany jest wśród chłopców i dzieci
    mieszkających na wsiach. Również częściej występuje u nich krwawienie dziąseł czy erozja zębów. Dziewczynki, dzieci starsze (w wieku 10-13 lat) oraz z większych miast mają lepiej wyrobione nawyki związane z pielęgnacją jamy ustnej (częstsze wizyty dentystyczne, częste mycie zębów, dłuższy czas mycia zębów, częstsza wymiana szczoteczek, częstsze używanie akcesoriów do higieny jamy ustnej).
  • Pielęgnacja jamy ustnej, a w szczególności: częstsze i dokładniejsze mycie zębów, używanie akcesoriów do higieny jamy ustnej, jak również częste wizyty dentystyczne mają pozytywny wpływ na zmniejszanie próchnicy u dzieci.

Dlaczego realizujemy program?

  • Poziom próchnicy zębów u dzieci w wieku szkolnym w Polsce jest wysoki (76%).

– Problem próchnicy w większym stopniu dotyczy zębów mlecznych, i najbardziej dotyka dzieci w wieku 7-9 lat.

– Więcej dzieci z próchnicą jest na wsiach niż w miastach.

  • Poważnym problemem są również wady zgryzu. Występują one u prawie połowy badanych. Problemy ortodontyczne częściej występują u dzieci starszych i z mniejszych miast (poniżej 100 tys. mieszkańców).
  • Ogólne, większy problem z higieną jamy ustnej obserwowany jest wśród chłopców i dzieci
    mieszkających na wsiach. Również częściej występuje u nich krwawienie dziąseł czy erozja zębów. Dziewczynki, dzieci starsze (w wieku 10-13 lat) oraz z większych miast mają lepiej wyrobione nawyki związane z pielęgnacją jamy ustnej (częstsze wizyty dentystyczne, częste mycie zębów, dłuższy czas mycia zębów, częstsza wymiana szczoteczek, częstsze używanie akcesoriów do higieny jamy ustnej).
  • Pielęgnacja jamy ustnej, a w szczególności: częstsze i dokładniejsze mycie zębów, używanie akcesoriów do higieny jamy ustnej, jak również częste wizyty dentystyczne mają pozytywny wpływ na zmniejszanie próchnicy u dzieci.

 

Materiały do wykorzystania znajdują się w zakładce Pliki do pobrania. 

 


 

Kilka faktów, które sprawią, że się uśmiechniesz:

Informacje odnośnie Programu „Bezpieczny Patrol”.

Program potrwa do końca roku szkolnego 2018/2019. W Polsce objętych nim zostanie 50 000 dzieci. Partnerem programu jest firma VIMN Poland Sp. z o.o. (Nickelodeon). Postaci z kreskówki będą bohaterami zeszytów ćwiczeń dla dzieci.

Liczba przedszkoli zgłoszonych w Małopolsce wynosi 72, co daje w sumie 3600 dzieci. Mamy tu podział na dwie grupy wiekowe: 3-4 lata oraz 5-6 lat.

Program będzie zawierał 6 głównych tematów:

  1. Wiedza na temat bezpieczeństwa (numery alarmowe).
  2. Bezpieczeństwo na drodze.
  3. Bezpieczeństwo podczas uprawiania sportu.
  4. Bezpieczeństwo podczas wakacji.
  5. Bezpieczeństwo w zimie.
  6. Ekologia, recykling.

 Realizacja programu będzie miała miejsce w miesiącach luty – czerwiec 2019 roku.

Podczas jego trwania w tym roku szkolnym zostanie również ogłoszony konkurs dla przedszkoli.

Grupa, która przeprowadzi najlepsze zajęcia – wygra wizytę Psiego Patrolu!

 

 

Drogowe ABC to program edukacyjny adresowany do dzieci w wieku przedszkolnym. Wspólnie z naszym partnerem firmą Circle K chcemy nauczyć najmłodsze pokolenie zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym. Każdego dnia ponad 80% dzieci, które uczęszczają do szkół i przedszkoli musi przejść przez jezdnie w drodze do lub z domu. Według badania „Bezpieczne dziecko na drodze” * 81% dzieci musi przechodzić przez przejścia dla pieszych bez świateł. 68 % z nich przemieszcza się jeszcze przed świtem lub po zmroku. Ponad 60 % dzieci musi zejść na jezdnię z uwagi na brak chodnika lub utrudnienia dla pieszych, a 65 %  przechodzi przez jezdnię w miejscu, gdzie nie ma przejścia dla pieszych, co stanowi duże zagrożenie dla ich bezpieczeństwa.

Dlatego program „Drogowe ABC” propaguje wartości i wzorce związane z odpowiedzialnym i bezpiecznym poruszaniem się w ruchu drogowym tj. przechodzenie przez jezdnię, jazda na rowerze, czy hulajnodze.

Uczestnicy programu poprzez połączenie nauki i zabawy zdobędą informacje na temat bezpieczeństwa na drodze, numerów alarmowych oraz poznają podstawy udzielania pierwszej pomocy. Edukacja przedszkolna to najlepszy moment, by zacząć budować wśród dzieci prawidłowe postawy i promować odpowiednie wzorce zachowań.

W ramach zajęć dzieci otrzymują specjalny zeszyt z zadaniami edukacyjnymi (kolorowankami, labiryntami i innymi zadaniami), dedykowanymi każdemu z bloków tematycznych. Zajęcia prowadzone przez nauczycieli mają ciekawą formę, a treści prezentowane na zajęciach łatwo zapadają w pamięć dzieciom. Materiały edukacyjne dostosowane są do możliwości poznawczych dzieci. Dlatego przygotowaliśmy odrębne scenariusze zajęć dla 3-4 latków oraz 5-6 latków.

*Badanie „Bezpieczne dziecko na drodze” zostało przeprowadzone przez dom badawczy SW Research na zlecenie Circle K Polska. Badanie przeprowadzono metodą CAWI w dniach 14-20 grudnia 2018 r. na reprezentatywnej grupie rodziców dzieci w wieku 1-12 lat (N=1003).

 

Materiały edukacyjne można pobrać w formacie PDF:

  • Scenariusze lekcji:

– scenariusze dla 3 – 4 latków: Telefony alarmowe, Bezpieczeństwo na drodze, Bezpieczeństwo na rowerze,

– scenariusze dla 5 – 6 latków: Telefony alarmowe, Bezpieczeństwo na drodze, Bezpieczeństwo na rowerze,

Program „Drogowe ABC” będzie realizowany od marca do czerwca 2019 r.

 


 

Patroni honorowi: