Super Wiewiórka

Program „Super Wiewiórka” adresowany jest do dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych. Od ponad 45 lat uczymy dzieci, jak dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. Uczestnicy programu „Super Wiewiórka” poznają zasady udzielania pierwszej pomocy, dbania o higienę jamy ustnej, uczą się jak bezpiecznie zachowywać się w różnych sytuacjach.Na zajęcia zapraszani są instruktorzy PCK, którzy pokazują, jak udzielać pierwszej pomocy w różnych sytuacjach. Dzieci mają szansę zobaczyć jak wygląda sprzęt używany przez ratowników medycznych. Po pokazie, przy pomocy instruktorów, dzieci mogą same spróbować zabandażować rękę czy poćwiczyć sztuczne oddychanie na manekinie. W ten sposób uczestnicy programu oswajają się z tematyką pierwszej pomocy. Dzieci uczą się numerów telefonów alarmowych, ćwiczą w jaki sposób wezwać pomoc, jak unikać niebezpiecznych sytuacji. Program „Super  Wiewiórka”, to nie tylko nauka, ale także wspaniała zabawa. Poprzez zabawę kształtujemy u dzieci nawyki zdrowego odżywiania, a także dbania o środowisko naturalne. Wiele uwagi poświęcamy zasadom bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ratowniczek

Od prawie 20 lat prowadzimy program „Ratwoniczek” przeznaczony dla uczniów szkół podstawowych. Celem programu jest oswojenie dzieci z tematem pierwszej pomocy. Zajęcia dla dzieci prowadzone są podczas lekcji szkolnych przez nauczycieli opiekujących się Szkolnymi Kołami PCK. Dzieci poznają zasady udzielania pierwszej pomocy i swoją wiedzę wykorzystują w praktyce: uczą się jak przykleić plaster, w jaki sposób pomóc, gdy ktoś skręci nogę czy czego nie można robić w przypadku oparzenia. Na lekcjach dowiadują się także, jakie zadania wykonuje Policja, Straż Pożarna i Pogotowie.Podstawą programu jest praca z zeszytem ćwiczeń. Podczas każdej lekcji dzieci oglądają i opowiadają historyjki obrazkowe, znajdujące się w zeszycie ćwiczeń, przez co zapoznają się z konkretnymi sytuacjami. Z pomocą osoby prowadzącej dzieci same formułują opinie, podejmują ćwiczenia i utrwalają zachowania pozwalające na fachowe udzielenie pierwszej pomocy, mają szansę w praktyce sprawdzić swoją wiedzę.

Dzięki „Ratowniczkowi” dzieci uczą się postaw społecznego zaangażowania i empatii wobec innych osób. 

Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia to ogólnopolski konkurs dla tych, którzy wiedzą, jak zdrowo i aktywnie żyć. Uczestnicy Olimpiady muszą wykazać się wiedzą dotyczącą zdrowego odżywiania, przeciwdziałania uzależnieniom, ekologii oraz znajomością zasad udzielania pierwszej pomocy. Olimpiada jest przedsięwzięciem wieloetapowym i obejmuje następujące szczeble:

 

szkolny, czyli podstawowy, 

rejonowy, 

okręgowy (inaczej wojewódzki)

centralny, czyli finał.

 

Śląski Oddział Okręgowy Polskiego Czerwonego Krzyża zaprasza uczniów szkół podstawowych klas 6-8 oraz szkół średnich do wzięcia udziału w XXVIII edycji Olimpiady Promocji Zdrowego Stylu Życia.

Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia to ogólnopolski konkurs dla tych, którzy wiedzą, jak zdrowo i aktywnie żyć. Uczestnicy Olimpiady muszą wykazać się wiedzą dotyczącą zdrowego odżywiania, przeciwdziałania uzależnieniom, ekologii oraz znajomością zasad udzielania pierwszej pomocy. Olimpiada jest przedsięwzięciem wieloetapowym i obejmuje następujące szczeble:

  • szkolny,
  • rejonowy,
  • okręgowy,
  • centralny, czyli finał.

W roku szkolnym 2019/2020 Olimpiada skierowana jest do uczniów szkół podstawowych (klasy 6, 7 i 8) oraz szkół ponadpodstawowych zarówno publicznych, jak i niepublicznych, z podziałem na dwie kategorie wiekowe:

  • kategoria I – uczniowie szkół podstawowych,
  • kategoria II – uczniowie szkół średnich.

 

Regulamin olimpiady

 

Dziecięcy uśmiech to jedno z najpiękniejszych zjawisk na świecie. Jest synonimem radości i szczęścia. Aby był także symbolem zdrowia, od najmłodszych lat warto dbać o budowanie odpowiednich nawyków. Polski Czerwony Krzyż wspólnie z Wrigley Poland, Polskim Towarzystwem Stomatologicznym, Polskim Towarzystwem Stomatologii Dziecięcej i Grupą LUX MED, od 2013 roku prowadzi program edukacyjno – profilaktyczny „Chroń Dziecięce Uśmiechy” – tegoroczny „Dziel się uśmiechem, podejmując próbę edukacji i budowania prawidłowych nawyków dbania o zęby dzieci.

 

 

Budowanie postaw i zmiana zachowań to proces trudny i długotrwały, ale po pewnym czasie możemy spodziewać się efektów. Wierzymy, że kontrola stanu uzębienia, a dzięki temu pokazanie rodzicom informacji o stanie uzębienia ich dzieci, jest niezwykle istotne. W Polsce funkcjonuje publiczna opieka stomatologiczna dostępna dla dzieci, która może podjąć się ich leczenia. My chcemy zachęcić rodziców, aby zwracali uwagę na prawidłową higienę jamy ustnej i regularne wizyty u stomatologów. Jesteśmy przekonani, że edukacja o prawidłowej higienie jamy ustnej w ramach programu „Chroń Dziecięce Uśmiechy” pozwoli zmniejszyć odsetek dzieci z problemem próchnicy zębów, a w przyszłości sprawi, że więcej dorosłych nie będzie cierpiało na tę chorobę.

 

Program „Chroń Dziecięce Uśmiechy – Dziel się Uśmiechem” kierowany jest do szkół podstawowych we wszystkich województwach. Kolejność odwiedzanych województw w trzech pierwszych edycjach została określona na podstawie odsetka dzieci z próchnicą na danym terenie. W pierwszej edycji odwiedziliśmy te województwa, gdzie odsetek był najwyższy.

Dlaczego realizujemy program?

  • Poziom próchnicy zębów u dzieci w wieku szkolnym w Polsce jest wysoki (76%).

– Problem próchnicy w większym stopniu dotyczy zębów mlecznych, i najbardziej dotyka dzieci w wieku 7-9 lat.

– Więcej dzieci z próchnicą jest na wsiach niż w miastach.

  • Poważnym problemem są również wady zgryzu. Występują one u prawie połowy badanych. Problemy ortodontyczne częściej występują u dzieci starszych i z mniejszych miast (poniżej 100 tys. mieszkańców).
  • Ogólne, większy problem z higieną jamy ustnej obserwowany jest wśród chłopców i dzieci
    mieszkających na wsiach. Również częściej występuje u nich krwawienie dziąseł czy erozja zębów. Dziewczynki, dzieci starsze (w wieku 10-13 lat) oraz z większych miast mają lepiej wyrobione nawyki związane z pielęgnacją jamy ustnej (częstsze wizyty dentystyczne, częste mycie zębów, dłuższy czas mycia zębów, częstsza wymiana szczoteczek, częstsze używanie akcesoriów do higieny jamy ustnej).
  • Pielęgnacja jamy ustnej, a w szczególności: częstsze i dokładniejsze mycie zębów, używanie akcesoriów do higieny jamy ustnej, jak również częste wizyty dentystyczne mają pozytywny wpływ na zmniejszanie próchnicy u dzieci.

Dlaczego realizujemy program?

  • Poziom próchnicy zębów u dzieci w wieku szkolnym w Polsce jest wysoki (76%).

– Problem próchnicy w większym stopniu dotyczy zębów mlecznych, i najbardziej dotyka dzieci w wieku 7-9 lat.

– Więcej dzieci z próchnicą jest na wsiach niż w miastach.

  • Poważnym problemem są również wady zgryzu. Występują one u prawie połowy badanych. Problemy ortodontyczne częściej występują u dzieci starszych i z mniejszych miast (poniżej 100 tys. mieszkańców).
  • Ogólne, większy problem z higieną jamy ustnej obserwowany jest wśród chłopców i dzieci
    mieszkających na wsiach. Również częściej występuje u nich krwawienie dziąseł czy erozja zębów. Dziewczynki, dzieci starsze (w wieku 10-13 lat) oraz z większych miast mają lepiej wyrobione nawyki związane z pielęgnacją jamy ustnej (częstsze wizyty dentystyczne, częste mycie zębów, dłuższy czas mycia zębów, częstsza wymiana szczoteczek, częstsze używanie akcesoriów do higieny jamy ustnej).
  • Pielęgnacja jamy ustnej, a w szczególności: częstsze i dokładniejsze mycie zębów, używanie akcesoriów do higieny jamy ustnej, jak również częste wizyty dentystyczne mają pozytywny wpływ na zmniejszanie próchnicy u dzieci.

 

Materiały do wykorzystania znajdują się w zakładce Pliki do pobrania. 

 


 

Kilka faktów, które sprawią, że się uśmiechniesz:

Informacje odnośnie Programu „Bezpieczny Patrol”.

Program potrwa do końca roku szkolnego 2018/2019. W Polsce objętych nim zostanie 50 000 dzieci. Partnerem programu jest firma VIMN Poland Sp. z o.o. (Nickelodeon). Postaci z kreskówki będą bohaterami zeszytów ćwiczeń dla dzieci.

Liczba przedszkoli zgłoszonych w Małopolsce wynosi 72, co daje w sumie 3600 dzieci. Mamy tu podział na dwie grupy wiekowe: 3-4 lata oraz 5-6 lat.

Program będzie zawierał 6 głównych tematów:

  1. Wiedza na temat bezpieczeństwa (numery alarmowe).
  2. Bezpieczeństwo na drodze.
  3. Bezpieczeństwo podczas uprawiania sportu.
  4. Bezpieczeństwo podczas wakacji.
  5. Bezpieczeństwo w zimie.
  6. Ekologia, recykling.

 Realizacja programu będzie miała miejsce w miesiącach luty – czerwiec 2019 roku.

Podczas jego trwania w tym roku szkolnym zostanie również ogłoszony konkurs dla przedszkoli.

Grupa, która przeprowadzi najlepsze zajęcia – wygra wizytę Psiego Patrolu!

 

 

Drogowe ABC to program edukacyjny adresowany do dzieci w wieku przedszkolnym. Wspólnie z naszym partnerem firmą Circle K chcemy nauczyć najmłodsze pokolenie zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym. Każdego dnia ponad 80% dzieci, które uczęszczają do szkół i przedszkoli musi przejść przez jezdnie w drodze do lub z domu. Według badania „Bezpieczne dziecko na drodze” * 81% dzieci musi przechodzić przez przejścia dla pieszych bez świateł. 68 % z nich przemieszcza się jeszcze przed świtem lub po zmroku. Ponad 60 % dzieci musi zejść na jezdnię z uwagi na brak chodnika lub utrudnienia dla pieszych, a 65 %  przechodzi przez jezdnię w miejscu, gdzie nie ma przejścia dla pieszych, co stanowi duże zagrożenie dla ich bezpieczeństwa.

Dlatego program „Drogowe ABC” propaguje wartości i wzorce związane z odpowiedzialnym i bezpiecznym poruszaniem się w ruchu drogowym tj. przechodzenie przez jezdnię, jazda na rowerze, czy hulajnodze.

Uczestnicy programu poprzez połączenie nauki i zabawy zdobędą informacje na temat bezpieczeństwa na drodze, numerów alarmowych oraz poznają podstawy udzielania pierwszej pomocy. Edukacja przedszkolna to najlepszy moment, by zacząć budować wśród dzieci prawidłowe postawy i promować odpowiednie wzorce zachowań.

W ramach zajęć dzieci otrzymują specjalny zeszyt z zadaniami edukacyjnymi (kolorowankami, labiryntami i innymi zadaniami), dedykowanymi każdemu z bloków tematycznych. Zajęcia prowadzone przez nauczycieli mają ciekawą formę, a treści prezentowane na zajęciach łatwo zapadają w pamięć dzieciom. Materiały edukacyjne dostosowane są do możliwości poznawczych dzieci. Dlatego przygotowaliśmy odrębne scenariusze zajęć dla 3-4 latków oraz 5-6 latków.

*Badanie „Bezpieczne dziecko na drodze” zostało przeprowadzone przez dom badawczy SW Research na zlecenie Circle K Polska. Badanie przeprowadzono metodą CAWI w dniach 14-20 grudnia 2018 r. na reprezentatywnej grupie rodziców dzieci w wieku 1-12 lat (N=1003).

 

Materiały edukacyjne można pobrać w formacie PDF:

  • Scenariusze lekcji:

– scenariusze dla 3 – 4 latków: Telefony alarmowe, Bezpieczeństwo na drodze, Bezpieczeństwo na rowerze,

– scenariusze dla 5 – 6 latków: Telefony alarmowe, Bezpieczeństwo na drodze, Bezpieczeństwo na rowerze,

Program „Drogowe ABC” będzie realizowany od marca do czerwca 2019 r.

 


 

Patroni honorowi: